Uuden ryhmän perustaminen?

Avoin kyselypalsta AAL:ään menemistä harkitseville ja uusille alkkareille. Alkkarit vastaavat.

Valvoja: webmaster

Uuden ryhmän perustaminen?

ViestiKirjoittaja anilliini » 19 Loka 2008, 07:53

Olen ajatellut tänne Toholammille perustaa ryhmän AAL-ryhmän.Onko se vaikeaa ja mitä minun ensiksi pitäis tehdä?
Minulla ei ole hajuakaan,mutta luulisin,et sitä tarvittais myös täällä.Onhan täällä muitakin AAL:siä kuin minä.
Voisiko joku minua vähän valistaa?
Kiitos etukäteen.
-anilliini-
anilliini

ViestiKirjoittaja Krisse » 23 Loka 2008, 09:02

Uuden ryhmän perustaminen on hieno ajatus. Se vaatii myös aika paljon energiaa, oma kokemukseni on, ettei toimeen kannata ryhtyä (ainakaan yksin) ellei ole varma että energiaa piisaa ja homman jaksaa varmasti viedä läpi.

Askelvihossa (12 askelta ja perinnettä) on kerrottu ohjelman toiminta-ajatus, siihen kannattaa tutustua huolella ellei se ole jo tuttu. Lisäksi alulle varmasti auttaisi 'konkarien' tapaaminen vaikkapa valtakunnallisessa tapahtumassa: saisit rauhassa puhua asiasta, kysyä käytännön vinkkejä ja tietoa miten muualla on toiminta käynnistynyt. Meillä Tampereella ainakin on uudelleen käynnistelyssä korostunut markkinoinnin tärkeys. Ryhmään ei saa ketään, ellei kukaan tiedä että sellainen on alkanut (samoin kokeilemamme CoDA-ryhmän =co-dependents anonymous kohdalla). Kun resurssi on pieni, joudut miettimään miten saat asian näkyville mutta perinteiden mukaisesti itse näkymättä "ryhmän kasvoina". Myös kohtuuhintaisen ja rauhallisen kokoustilan etsimiseen kannattaa varata aikaa. Ennen kaikkea tulet tarvitsemaan pitkäjänteisyyttä ja uskoa asiaan.

Siis yhteenvetona: suosittelen a) harkintaa omien resurssien suhteen, ja jos päätät edetä asiassa niin b) kontakteja kokeneisiin ryhmän käynnistäjiin, c) tilan kartoitusta kohtuu kululla, sekä d) markkinointikanavia. Tsemppiä!
Paras lahja minkä voit antaa tulevaisuudellesi on elää tässä hetkessä.
Krisse

ViestiKirjoittaja Missa » 23 Loka 2008, 09:50

Kannattaa myös tutustua sivuilta www.aal.fi --> materiaalia --> Yhteinen materiaali --> uuden ryhmän perustamisen abc löytyvään esitteeseen
Missa

ViestiKirjoittaja a-p » 24 Loka 2008, 10:11

Moi,

Minusta taas ryhmän perustamisen kanssa ei ole mitään syytä miettiä hirveästi resursseja jne. Pelkistettynä sanottuna ryhmä on pienimmillään kaksi ihmistä jotka ovat kokoontuneet yhteen toipuakseen lapsuusperheen aiheuttamasta toimimattomuudesta elämässä. Mistään sen suuremmasta jutusta siinä ei ole kysymys. Ja käsittääkseni aika harvoissa ryhmissä askeleidenkaan kanssa tehdään juuri muuta kuin lueskellaan niitä kokouksen aluksi - mikään expertti niiden kanssa ei tarvitse olla.

Eli edellisissä viesteissä tuli hyviä vinkkejä mitä voisi lukea. Ei muuta kuin lueskelet vähän niitä ja varaat jostain sopivan paikan ja alat kokeilemaan miten homma lähtee käyntiin. Mitään vakavaa ei tapahdu vaikkei homma käynnistyisikään - sitten vain jätetään juttu tauolle ja kokeillaan jossain sopivassa välissä uudestaan. Mitään ylimääräistä stressiä ei siitä kannata ottaa lähteekö homma hyvin käyntiin vai ei - kokeilemalla se selviää, ja jokainen on itse vastuussa siitä haluaako AAL-ryhmään tulla kokeilemaan.

Toholammella on varmaankin jo aika hyvä karma AAL-ryhmää ajatellen, sillä siellä Partiokolkalla ollaan AAL-porukalla käyty viettämässä useita viikonloppuja, ja Toholammen keskustassa pikku porukalla syömässä useasti. Käytiinpä parin AAL:laisen kanssa avantouimassakin siinä lammella kun teillä oli siellä yleinen avantouintipaikka (liekö siinä kohtaa joku kunnan yhteinen talo, ehkä siihen saisi kokouspaikalle tilan?)

Jos olet englanninkielentaitoinen, niin AAL:llä on tilattavissa USA:ssa kirjoitettu erittäin kattava kirja aiheesta - se sisältää myös ohjeita kokousten vetämiseen ja kaikenlaiseen sellaiseen.

Onnea matkaan ja ei muuta kuin rohkeasti vain kokeilemaan!
a-p

Paluu Kysymyksiä AAL:stä