lappenrannan ryhmässä

Tiedota muutoksista ja uusista ryhmistä sekä keskustele ryhmistä. (Avoin)

Valvoja: webmaster

lappenrannan ryhmässä

ViestiKirjoittaja raakel » 22 Elo 2007, 10:07

lappeenrannan ryhmässä on sääntöjä jotka kieltävät mm. halveksivat ilmeet ja tupakalle poistumisen . ryhmästä voidaan poistaa jos jonkin ilme on "halventava " . tiedä sitten onko valittu ilmevahti palaverin alussa... :)
tupakalta ei saa palata paleveriin koska ovet lukitaan .koska tupakalla käynti katsotaan palaverista poistumiseksi .
karmea kokemus oli käydä "toipumassa " siellä ... kun koittaa opetella itse ajattelemaan ja tekemään terveitä rajoja ja pääsemään hirveästä kontrollintarpeesta .

anne ja mertsi
raakel

ViestiKirjoittaja a-p » 23 Elo 2007, 09:59

Moi,

Vastasin tähän jo tuolla kohdassa "kysymyksiä AAL:stä", mutta pistetäänpä vielä tähänkin minun aatoksiani aiheesta:

Neljännen perinteen mukaisesti jokainen AAL-ryhmä on autonominen, elikkä ryhmä voi laatia omaa toimintaa koskevia sääntöjä ja sen sellaista. Esimerkiksi "cross-talking" sääntö on laajasti AAL:ssä käytössä varsinkin rapakon takana. Se tarkoittaa sitä, ettei puheenvuoroissa saa viitata kenenkään muun puheenvuoroihin tai kehenkään toiseen ryhmän jäseneen. Yleensä ryhmissä on myös sellaisia sääntöjä, ettei toisen puheenvuoron aikana saa muut puhua ja jokainen puhuu vain omalla vuorollaan. Useimmissa suomalaisissa ryhmissä puheenvuorot myös kiertävät myötä- tai vastapäivään. Joissain ryhmissä on myös sovittu ettei ryhmiin saa osallistua alaikäisiä tai ottaa mukaan kotieläimiä.

Kaikki nuo yllämainitut säännöt ovat sellaisia jotka ryhmät ovat itse itselleen laatineet, luodakseen kokoukselle turvalliset puitteet. Nuo eivät ole kuitenkaan mitään perinteiden asettamia sääntöjä, vaan jokainen ryhmä on vapaa käyttämään mitä sääntöjä tahansa, kunhan eivät näin tehdessään vahingoita toisia ryhmiä tai AAL:ää kokonaisuudessaan.

Luultavasti mainitsemassasi ryhmässä on ollut ongelmia tupakallarampaajien tai vastaavien kanssa ja säännöt on luotu siksi. Mikäli ryhmä sopii säännöt yhteisellä päätöksellä vaikkapa asiakokouksessa, niin se on minun mielestäni aina hyvä asia - toisen perinteen mukaisesti ainoa auktoriteetti AAL:ssä on ryhmäomatunto. Tietysti sellaistakin saattaa tapahtua, että joku yksittäinen henkilö alkaa luomaan jotain listoja, mikä ei enää mene toisen perinteen idean mukaisesti. Sellaistakin on tiettävästi sattunut aina silloin tällöin.

Yleensä ryhmä siis luo sääntönsä turvaksi, niin varmaan tässäkin ryhmässä. Tietysti hätävarjelun liioitteluakin aina joskus sattuu - mutta ei se mitään, ainahan ryhmä voi tehdä uusia päätöksiä sen sijaan että jämähtäisi paikoilleen.

Noissa säännöissä on tietysti aina sekin puoli, että jos säännöt ovat huonoja ja haittaavat ryhmän toimintaa, alkavat osallistujat tietysti vähenemään ja ryhmä sitten haipuu olemattomiin. Sen vuoksi olisi tärkeää että ryhmässä järjestettäisiin säännöllisesti asiakokouksia, joissa ryhmän toiminnasta voidaan yhdessä keskustella.

En ole itse koskaan vieraillut kyseisessä kokouksessa, mutta yleensäkin vaatii muutaman osallistumiskerran ennenkuin voi oikeasti arvioida onko jokin ryhmä itselleen soveltuva. Usein kokouksissa on eri päivinä vähän erilainen osallistujakokoonpanokin, mikä saattaa vaikuttaa ilmapiiriin paljonkin. Jos paikkakunnalta ei löydy sellaista ryhmää joka tuntuisi itsestä hyvältä, uusia voi aina perustaa tai osallistua olemassaolevan ryhmän asiakokouksiin ja tällä tavoin vaikuttaa itse siihen miten ryhmä toimii.

tA-P

ps. AA:ssa aikoinaan tekivät jossain päin USA:ta 62 kohdan sääntölistan ja perustivat jopa hoitolaitoksen. Lopulta kun koko homma romahti omaan mahdottomuuteensa ja sen arkkitehti seisoi unelmiensa raunioilla teki hän säännön numero 63: "Älä ota itseäsi turhan vakavasti!"..
a-p

Vastaus Lappeenrannan ryhmältä

ViestiKirjoittaja Noa1 » 07 Loka 2007, 21:15

Me koemme ryhmänä, että meillä on hyvä olla ja että meillä on ryhmässämme hyvä ja lämmin ilmapiiri.

Loimme ryhmällemme säännöt, jotta kaikki voisivat edelleenkin tuntea itsensä turvalliseksi ryhmän sisällä.

Toivotamme kaikki uudet ja vanhat tulokkaat tervetulleiksi ryhmäämme itse toteamaan millaista meillä täällä on.

Lämmintä syksyä ja hyviä toipumiskokemuksia kaikille toivottaen

Rakkauden Kerjäläiset, Lappeenrannan AAL-ryhmä
Noa1

Paluu Ryhmät