Pyhäselän vankilassa

Tiedota muutoksista ja uusista ryhmistä sekä keskustele ryhmistä. (Avoin)

Valvoja: webmaster

Pyhäselän vankilassa

ViestiKirjoittaja vesiheina » 09 Loka 2014, 05:35

Haluan jakaa kokemuksen tiedotustilaisuuden ja ekan palaverin pitämisestä suljetussa vankilassa. Olin siellä eilen. Tiedän että suositellaan kahden ihmisen kimppaa, mutta kai yksikin on parempi kuin ei ollenkaan.
Oli hieno kokemus! Seitsemän osallistui, plus 2 ohjaajaa, neljä puhui. Ja samoja taustojahan meillä on. 20 min. alkuun kerroin aal:stä, puheenvuoroista, kommentoimattomuudesta, luottamuksellisuudesta, korkeamman voiman roolista huolten kantajana että itse voi keskittyä päivittäisiin hommiinsa. Pidettiin eka askel hiukan lyhennetyllä askeltekstillä, ongelmalista ja alkusanat lukien.
Vasta jälkeenpäin tajusin ettei pelottanut, vaikkei suljettuun laitokseen jouduta kevein perustein. On se kv minua kasvattanut huolettomaksi. Ja olin kiitollinen että sain käydä. Miulle tää oli eka kerta. Sairaalassa oon käyny aiemmin, ja onhan se aina ilo saada kertoa tästä vapauttavasta ohjelmasta. Ekana tää oli selviämistä, nyt jo vapautta.
Kiitos!
vesiheina

Re: Pyhäselän vankilassa

ViestiKirjoittaja saran » 10 Loka 2014, 21:18

Kiitos tän kokemuksen jakamisesta, vesiheina!!

Avasin just äsken uuden aiheeseen liittyvän ketjun.

Mulla on ollut sellainen käsitys, että johonkin psykiatriselle osastolle jos menis puhumaan, siellä ei henkilökunta tykkäisi siitä siksi että pelkäisivät potilaiden ahdistuvan ja stressaantuvan jos esim. psykoosipotilas tai ahdistushäiriöinen alkaisi muistella traumojaan. Tai että psykiatriset paikat pitäisivät itsehoitoryhmiä huuhaana, mutta ilmeisesti näin ei ole.
Jos haluat, keksit keinot – jos et halua, keksit selitykset.
saran

ViestiKirjoittaja vesiheina » 11 Loka 2014, 13:46

Meidän ryhmästä on käyty ehkä jo kolmekin kertaa Paiholan psykiatrisessa sairaalassa, ja he ovat meidät sinne kutsuneet. Olemme olleet avo-osastolla, ja sieltä on sitten tullut uusia jäseniä meidän ryhmäämme, vuoden - kahden päästä! :-)
vesiheina

ViestiKirjoittaja saran » 12 Loka 2014, 10:36

Hienoa kuulla että on tuottanut satoa noi käynnit! :D

Meneekö se aina niin päin että kutsu tulee laitoksista vai ootteko itse tarjonneet itseänne?
saran

ViestiKirjoittaja vesiheina » 13 Loka 2014, 12:09

Ei ole itse tarjouduttu, mutta varmasti niin voi tehdä jos vain jaksaa! Punainen kirja suosittaa, että laitoskäynneille lähtis aina kaksi, mutta yksinkin voi mennä jos uskaltaa. Miusta ne on olleet hienoja kokemuksia, ja on ollut upeaa kuulla jälkeenpäin, että se on tuonut jonkun ryhmään. Useinhan ryhmään tulo vaatii sen, että aal:stä on kenties kuullut jo montakin kertaa, ja lopulta jokin saa sitten liikkeelle.
Porukassa on viety esitteitä mielenterveystoimistoon ja terveyskeskuksiin.
Se on vielä tekemättä, että lahjoittaisimme Ison kirjan paikalliseen kirjastoon, mutta juuri tänä aamuna sain sen itsestäni irti, että tein kirjatilauksen. Eli sekin homma lähenee toteutumista. :)
- MIllimetri päivässä...
Kaunista syyspäivää siulle! Liisa
vesiheina

ViestiKirjoittaja saran » 01 Marras 2014, 16:04

Tuo Ison Punaisen lahjoittaminen kirjastoon ois aika hyvä juttu. Sanoman saattamista parhaimmillaan.
Jokusenkin kerran joku tuttuni on kysynyt että löytyykö se kirja kirjastosta, jos tutustuisi asiaan...Pitääpä ottaa puheeksi omassakin ryhmässä että Tampereen kirjasto sais ees yhen kappaleen hyllyynsä.

Kaunista syyspäivää sullekin! :)
saran

ViestiKirjoittaja vesiheina » 02 Helmi 2015, 10:47

Nyt se iso kirja on viimeinkin lahjoitettu Itäisen Suomen kirjastolaitokselle. Tosiaan, millimetrikin on joskus liikaa. Täytyy vain olla armollinen itselleen. - Vain allah on täydellinen, sanoo muhamettilaiset.
vesiheina

Paluu Ryhmät