Olen pidemmän aikaa jo pohtinut ryhmään menemistä, mutta en vain ole saanut aikaiseksi. Jännitän todella paljon sitä, että minun pitäisi puhua perheeni ongelmista useammalle ihmiselle - nykyään niistä ei tiedä kuin mieheni.
Olen siis elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni alkoholistiperheessä, ja vasta nyt 26-vuotiaana tajunnut, miten paljon se on vaikuttanut elämääni. Isäni juo edelleen usein, ja olen aina aivan lamaantunut huolesta, kun tiedän hänen juovan. Soittelen perään, varmistelen asioita, en saa mitään aikaiseksi, en jaksa keskittyä omiin hararstuksiini jne.
Olen varmaankin aika tyypillinen alkoholistin lapsi: ylihuolehtivainen, suorittaja,perfektionisti, eristäytyvä, vastuuntuntoinen, kiltti ja joustava. Olen ikäiseksini pärjännyt työelämässä hyvin, mun pitäisi olla "menestyjä", minkä takia näiden ongelmien kanssa eläminen tuntuu niin kuluttavalta. Masennustakin olen sairastanut, mutta siitä huolimatta painanut eteenpäin opinnoissa ja töissä. Juuri, kun kaiken pitäisi olla hyvin, murehdinkin menneisyyttäni ja huolehdin kohtuuttomasti isäni nykyisestä juomisesta.
Toivoisin pääseväni tilanteeseen, jossa voisin elää omaa elämääni huolehtimatta ihmisestä, joka on kuitenkin aiheuttanut minulle paljon kärsimystä lapsuudessani. Järki sanoo, etten voi hänen juomiseensa vaikuttaa, mutta tunnetasolla edelleen reagoin juomiseen. Voisiko ryhmään menosta olla apua?