Kirjoittaja mari » 21 Huhti 2008, 16:44
Moi
Mun alkoholisti-isän kuolemasta on kohta yhdeksän vuotta. Lapsuudessa sain pelätä paljon isääni koska hän joi. Eniten pelkäsin oksentamista ja juoksin aina nojatuolin tms. taakse piiloon, kun hän lähti juoksemaan vessaan. Itkin ja pelkäsin, kunnes isä muutti pois. Äiti otti eron hänestä, ja se helpotti mun elämää, koska enää ei tarvinut pelätä niin paljon. Mutta kuitenkin olin aina huolissani isästä, kunnes sain kuulla, että hän kuoli. Esitin välinpitämätöntä, koska en halunnut olla surullinen. Ajattelin, ettei isä ole ansainnut mun kyyneliä.
Pelkään isää kuitenkin edelleen. Jos näen unta isästä, pelästyn aamulla herätessäni, että entä jos se ei olekaan kuollut.
Eniten mä oon tällä hetkellä kuitenkin huolissani siitä, miten mun ihmissuhteet on niin vaikeita. Mä teen niistä vaikeita. Suurentelen asioita, syötän vääristyneitä sanoja ihmisten suuhun ja odotan että ne lohduttavat mua kaiken sen haukkumisen jälkeen.
Mä oon miettiny joskus, että isällä on ollu varmaan vaikutusta. Mutta en oo miettinyt pidemmälle ennen kuin viime lauantaina, kun tuli ristiriitatilanne, jolloin yhtäkkiä mä tajusin että sillä on ollut ihan mielettömästi vaikutusta. Tulin kotiin koneelle ja aloin etsiä tietoa Al-Anonista ja löysin vielä AAL:n, joka vaikuttaa olevan vielä enemmän mua varten, koska mä olen alkoholistin aikuinen lapsi. Hämmästyin vain sitä, kuinka vasta nyt mä voin ymmärtää ja tajuta, mistä on ollut kysymys mun ihmissuhteissa ja elämässä. Tällä hetkellä mä osaan yhdistää myös mun pitkäaikaisen masennuksenkin isään. Se nimittäin alkoi noin puoli vuotta isän kuoleman jälkeen. Silloin luulin että se on vaan tavallista teini-iän vaikeutta, mutta kyllä se on jotain suurempaa. Tukahdutin tunteet isän kuolemasta ja siitä se lähti.
Kun nyt vihdoinkin tajuan syyn masennukseen ja vaikeuksiin, tiedän mihin mun pitää mennä hakemaan apua. Vielähän ei ole liian myöhäistä pelastaa itseään...