Kirjoittaja vesiheina » 04 Touko 2016, 07:43
Hei,
nuo on niin tuttuja teemoja itsellenikin.
Meillä sanottiin aina, että naama peruslukemille, jos mieli pahottui tai suututti epäoikeudenmukainen kohtelu. Ja itkeminen oli heikkoutta, joka oli kielletty. Aikuisena tajuaa, miten sairasta tuo on! Itkeminen on normaali reaktio, se on kehon tapa purkaa ja vähentää ahdistusta. Kyynelten mukana kehosta poistuu stressihormoneja - itku on terveellistä! Ja on normaalia ja tervettä reagoida ahdistukseen ja epäoikeudenmukaisuuteen. On ok suuttua tai itkeä. Tätä normaaliutta on itse joutunut opettelemaan aikuisiällä. Ja miulle oli läpimurto tapaus, kun töissä yksi ihminen loukkasi. Menin itsekseni itkemään, kuten aina. Sitten sisuunnuin, ja ajattelin, että nähköön mitä sai aikaan! Kun mie sen tekojen takia itken, meen kysymään, että tätäkö tarkoitit? Ja menin. Ja itkin vaikka pelotti ja hävetti. Mutta menin kuitenkin. Kysyin, että tätäkö tarkoitit teollasi? No hän oli ihan hämillään, ja sanoi, että kyllähän sie nyt leikin kestät. Mie sanoin että miulle tää oli tärkee ja arvokas asia, miusta se tuntu pahalle että sie et sitä arvosta vaan pilailet. No se pyyti anteeksi ja sanoi että tietysti mie sinnuu arvostaa. Se oli hyvä kuulla. Annoin anteeksi ja olin eniten tyytyväinen itseeni. Mie sain murrettua vanhan kaavan, mie arvostin itseeni ja menin jutun pohjaan asti. Kysyin tärkeen kysymyksen: Tulkitsinko oikein? Sillä se mikä minnuu eniten loukkas oli miun oma tulkinta tän ihmisen teosta: että hän halvensi minua, ei arvostanut. Tätä hän ei tarkoittanut. Mikä helpotus! Tää on tosi tärkee kysymys jota suosittelen muillekin. Tulkitsinko oikein?
Tervetuloa ryhmään! Kaikki me ollaan vajaita, ja ihmisiä, mutta ymmärrämme.