Kun haluisi pitää jumalan tms. ja alkholismin erillään?!

Avoin kyselypalsta AAL:ään menemistä harkitseville ja uusille alkkareille. Alkkarit vastaavat.

Valvoja: webmaster

Kun haluisi pitää jumalan tms. ja alkholismin erillään?!

ViestiKirjoittaja nemivoltti » 29 Loka 2010, 16:51

Siinäpä se. Harkitsen Aal:n kokoukseen menemistä, mutta mua hämää noi askeleet. Vaikken hengetön ihminen olekaan, en ole yhtään kiinnostunut puhumaan jumalasta tms. kenenkään kanssa. Mutta tarve olisi jakaa ajatuksia alkoholistin lapsena olemisesta! Sanokaas siis, luuletteko että kääntyy kuitenkin voiton puolelle kokousten anti vaikken askeleista niin piittaiskaan, enkää varmasti mihinkään piiriin käsitysten käy? :)
nemivoltti

ViestiKirjoittaja vesiheina » 29 Loka 2010, 20:28

Hei nemivoltti,
jos ryhmään menet, olet jo voittanut itsessäsi eristäytymisen tarpeen, eli muiden ihmisten pelon. Ja toisaalta, ei se ehkä ole sinun ongelmasi ollenkaan.
Mutta mikä se sitten lieneekään, niin samanlaisia on meillä muillakin.
Jumalaan uskominen ei ole millään lailla pakollista, niin kuin ei juuri mikään muukaan. Ei ole pakko ottaa toista kädestä tai halata, ei ole pakko puhua. Se mikä on pakko, on se ettei keskeytä tai kommentoi toisen puhetta. Jokainen puhuu oman totuutensa.
Askeleet on vain ehdotus toipumisohjelmaksi, jokainen ottaa niistä minkä voi. Mutta ne on hyvänä apuna, ja auttaa edistymään toipumisessa. Monia muitakin apuja on, ja kaikkien käyttäminen on ok. Oma tuntemus kertoo onko ne itselle hyviä vai ei.
Jokaisella on mahdollisuus parantaa itseään ja auttaa itseään toipumisessa, eikä sitä tarvitse tehdä yksin, kun menee ryhmään.
Olet lämpimästi tervetullut!
Liisa
vesiheina

ViestiKirjoittaja nemivoltti » 30 Loka 2010, 08:49

Kiitos nopeasta kommentista. Joo, mulle ei ole ongelmia olla ryhmässä tms. Enkä välttämättä koe itseäni erityisen sairaaksi. Mutta perheeseen ja sukuun kuuluu paljon alkoholi (ja mielenterveys-) ongelmaisia ja tiedän ja tunnen sen kyllä vaikuttaneen minuun. Löydän itsessäni paljonkin läheisriippuvaisen ihmisen piirteitä. Syy, miksi olen juuri nyt (kolmevitosena) kiinnostunut Aal:stä on se, että isäni ongelmat ovat tulleet yhtäkkiä minun arkipäivääni ja haluan ennaltaehkäistä mahdollisesti tulevaisuudessa tulevia ongelmia (siis minulle koituvia henkisiä ahdistuksia tms.). Menen todennäköisesti ensi viikolla tapaamiseen mutta haluaisin tietää mihin varautua enkä odottaa liikaa.
nemivoltti

Paluu Kysymyksiä AAL:stä