Löysin paikkakunnaltani Al-Anon ryhmän, jossa kävin ensimmäistä kertaa viime viikolla. Tiedän olevani enemmän Aal, kuin mitään muuta, mutta halu vertaistukeen on niin vahva, että menen vaikka aa palavereihin, jos niistä on apua.
Pelkäsin. Aina kun joudun menemään jonnekkin ilman roolia, omana itsenäni (kuka se sitten lieneekään) olen aivan kauhusta jäykkänä. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa, kurkku meinasi turvota kiinni. Vasta kun selitin itselleni, että minua SAA jännittää, ei se haittaa, sain voimaa lähteä.
Vastaanottamassa oli 3 naista, joista jokainen halasi lämpimästi. Avasin keskustelun, hei olen Pirpana, olen Alkoholistin vaimo, olen alkoholistin aikuinen lapsi ja olen alkoholisti. Saanko puhua puheenvuorossani lähinnä siitä lapsesta, koska tiedän että kaikki nämä muut ongelmat juontavat juurensa sieltä.
Minut otettiin niin hyvin vastaan. Muutkin alkoivat miettiä enemmän omaa lapsuuttaan ja sen vaikutusta tämänhetkiseen tilaan. Voi miten ihana tunne. Minut otettiin vakavasti, mutta lempeästi vastaan.
Olipa ryhmä mikä hyvänsä, meillä kaikilla on samanlaisia pelkoja, sama mustapilvi selkämme takana. Ilmenee se minkälaisena tilanteena tahansa, jollain on täsmälleen samanlaisia kokemuksia. Et ole yksin.
Muista, me rakastamme sinua hyvin ainutlaatuisella tavalla. Kokemuksesi ja hyvinvointisi on meille tärkeä. Sinä olet tärkeä. Tarvitsemme toisiamme. Tervetuloa mukaan

Vapaus ei ole päämäärä, se on matka.
Minä olen vapaa.
Minä julistan sen <3